Tertio Astrakan (1b99bd04)

Smack talk goes here for Tertio Astrakan! Game URL: https://playyourdamnturn.com/game/1b99bd04-de43-441b-8c9e-ec567621ed03

Krakow har vÀxt till storlek 2. Första infödingsbyn. Första barbarklanen.

Första barbaren (scout) upptÀckt.

Aten har vÀxt till storlek 2.

T13. Stötte pÄ en spejare frÄn ett andra barbarlÀger. Andra infödingsbyn. Har under tiden funnit en öken och en vulkan. Har forskat fram den första teknologin.

NÀr jag jagade spejaren frÄn ett lÀger, stötte jag pÄ en krigare frÄn ett annat och Àr nu inbegripen i strid. Inga infödingsbyar för min del, men jag har inte kommit sÄ lÄngt frÄn Aten pga av barbarerna. Första teknologin fÄr jag nÀsta gÄng.

T14. Krakow har vĂ€xt till storlek 3. Det Ă€r snart dags att antingen ordna fram mera “housing” (Krakow har endast tillgĂ„ng till “kustvatten”) eller utrusta en bosĂ€ttare. Jag har nĂ„tt tundran och ser isiga hav, bĂ„de i norr och söder. Jag har funnit en tredje barbarklans lĂ€ger. Inga strider mot barbarer Ă€nnu: jag rundar dem för att i stĂ€llet utforska mera terrĂ€ng.

T15. Har bestÀmt Code of Laws. Hittade första stadsstaten.

Det gÄr utför för Grekland. Grannbarbarerna skickar nya trupper. Desperat försöker atenarna försvara sig, men deras krafter Àr nÀstan uttömda. Det Àr inte mycket grekerna har fÄtt se av vÀrlden, men det ser ut att vara flera havsvikar runt Aten.

T18. Code of Laws klar. En stadsstat har hittat Grekland. Tack vare befordringar har de grekiska trupperna studsat tillbaka frÄn grÀnsen av utplÄning till seger över en barbarkrigare.

Det hade varit snopet om det hade varit barbarerna som avgjorde duellen. :slight_smile:

Barbarerna har fortfarande chansen. Nu dök det upp en ny, fÀrsk krigare. Jag mÄste vila min krigare, som gav nÄdastöten sist och har skickat fram en slungkastare, som precis har fÄtt tillbaka tillrÀckligt med hÀlsa för att jag ska vÄga lÄta honom ta emot hugg och slag frÄn barbaren efter att ha anvÀnt slungan. Förhoppningsvis kan barbarpolicyn ge tillrÀckligt övertag för att bli av med det nya hotet snabbare. Klart Àr i alla fall att barbarerna har hindrat Greklands upptÀcktsfÀrder och pÄ sÄ sÀtt hindrat utvecklingen.

1 Like

T20. UpptÀckte ett av naturens underverk. En barbarkrigare springer i vÀgen för mig, men har inte anfallit. Har du möjlighet att muta nÄgon barbarklan att inte anfalla din stad? Dyrt (G100?), men i vissa lÀgen kanske befogat.

1 Like

Aten har vÀxt till storlek 3 och anlades vid ett av naturens underverk. Tack för mut-tipset! Jag har funderat pÄ det ocksÄ. Problemet Àr att mina styrkor fick retirera till Aten för lÀkandets skull och dÀrmed ser jag inte barbarlÀgret, som annars bara Àr en stenkast bort. Min slungkastare lyckades döda barbarkrigaren pÄ andra kastet, men nu har det dykt upp en slungkastare frÄn samma klan och hotar min. Jag har positionerat min krigare för att kunna anfalla i nÀsta drag, men han behöver egentligen lÀka. Jag hoppas barbarslungaren inte gör alltför mycket skada nu och att jag istÀllet kan slÄ till rejÀlt i nÀsta drag. Bara det inte dyker upp en ny barbarkrigare, vilket det verkar göra varje gÄng jag dödar en.

1 Like

T21. Fann en andra stadsstat.

1 Like

Visst kom det en ny barbarkrigare! Nu satt jag i rÀvsaxen och sÄg ingen vÀg att rÀdda min slungkastare, mer Àn möjligen en omgÄng och dÀrefter skulle min krigare ligga pyrt till. Med gemensamma krafter lyckades mina styrkor döda barbar-slungkastaren. NÀr min krigare tog steget framÄt, fick han syn pÄ barbarlÀgret. Jag mutade klanen, men det lÀt som barbarkrigaren ÀndÄ dödade min slungkastare.

1 Like

T22. Oj, barbarkrigaren anföll min spejare! Det var den första fientliga handlingen pÄ min sida av Àpplet Jag tÀnker att en gÄng Àr ingen gÄng och gÄr med bestÀmda steg dÀrifrÄn.

1 Like

T23. TvÄ gÄnger Àr tvÄ gÄnger. Dessutom en annan klan som anföll denna gÄng. Jag behöver bli försiktigare.

1 Like

De mutade barbarerna har dragit sig tillbaka och min krigare som har retirerat till Aten har lÀmnats i fred. LÀrdomen betrÀffande enheter Àr att man mÄste söka skydd i staden för att inte bli attackerad av mutade barbarer. Utanför staden har mutan ingen effekt.

1 Like

T26. Tredje infödingsbyn. Har börjat tillbe ett pantheon.Har forskat fram den andra teknologin. Börjar utrusta min första byggare. LÄter mina tvÄ sÄrade enheter stÄ och lÀka sig i var sin skog. Har sett spÄr av Greklands existens i form av ett geografiskt namn. En barbarspejare har fÄtt syn pÄ Krakow. [Mina drag har blivit mer oregelbundna under de senaste veckorna pÄ grund av omgÄng efter omgÄng av gÀster. De blir troligen mer regelbundna frÄn och med nÀsta vecka. SÀg till, om du vill styra hur ofta vi gör drag. Nu tycks det vara jag som bromsar det till ett drag per dygn.]

1 Like